Mnoho maminek hned potom, co zjistí, že čekají miminko, mění radikálně svůj jídelníček – ale je to správně? Existují potraviny, které těhotné ženy jíst nesmí, nebo naopak musí? Zdravá strava je poslední dobou velmi frekventovaným tématem, názory na to, co to vlastně je zdravá strava, se různí, a tak se může stát, že honba za zdravým stravováním v těhotenství některé ženy spíše stresuje.

Nejdůležitější bod – pestrost

Zdravá strava budoucích maminek má být hlavně pestrá, bohatá na vitamíny, ale nikoliv těch v tabletkách. Těhotné ženy by měly jíst hlavně ovoce a zeleninu, dále mléčné výrobky kvůli dostatečnému přísunu vápníku, ryby apod.

Co omezit

V jídelníčku by měly být omezeny například plísňové sýry či více pálivá jídla. Neznamená to ale, že si je nemůžeme dopřát, pouze by si je milovnice ostré indické kuchyně neměly dopřávat několikrát týdně. Vhodné je také omezit příjem kofeinu, a to jak z perlivých ochucených nápojů, tak z kávy. Jedna káva denně je naprosto v pořádku, ale pozor na 2 skleničky nápoje s kofeinem a 2 espressa k tomu. V těhotenství platí stejně jako i mimo něj – všeho s mírou.

Co zcela vynechat

Z důvodu možné nákazy listeriózou, salmonelózou a podobnými závažnými onemocněními by maminky měly vynechat nepasterizované mléko a výrobky z něj a dále syrové maso včetně ryb (pozor tedy na tolik oblíbené sushi). Samozřejmostí je vynechání alkoholu.

Chutě v těhotenství – co s tím

Máte-li těhotenské chutě – na kyselé, na párek, na klobásu, na smažený sýr apod. – je to úplně normální, většinou jsou tyto chutě výraznější v prvním trimestru a poté se již buď vůbec neobjevují, nebo už nemají takovou váhu. Netrapte své tělo a jednoduše mu – opět s mírou – dejte, co potřebuje, dejte si kyselou okurku, jeden párek s hořčicí k večeři nebo si v kavárně objednejte ten největší šlehačkový dort. Budete se pak cítit lépe, a to je v těhotenství přece důležité.